Kärnanimusikteorinärredigeringavmelodier. Detärförståelsenförprickarochklottrarsomskaparlitterärmusikochförmåganatttolkademeffektivtsomljud. Attunderskattateorinhjälperfaktisktmusiker, inteförattdetfårdemattspelabättre, utanförattdethjälperdemattpratabättre med andramusiker.
Hurlärsdetut? Hurfår man sinavitaladelardiagonaltutan en oemotståndligellertråkig student? Jag harupptäckttreviktigakonceptsomkanhjälpa till inomdettaområde.
Kritisk # 1 – Börja med rösten, sedan teorin.
En saksomnästanallamusiklärareäröverensomärattmusikenmåstebörja med röstenförstoch sedan gåvidare till skriftligförringelse. I praktikenskakapitalalltid ta med sig någotoch sedan förklaravarfördetär en metod. Till exempel, omutbildningenärackordad, ärdetmycketviktigtatt eleven förstår& fördetförsta, hurdetviktigasteellerobetydligaackordetlåter, känslanavattdetförmedlarochanledningen till att en högellerlågackordkraftväljsförettvissttillstånd. När de hörljudochdessorsak till mekanisk information närmar sig.
Kritisk # 2 – Försökförstå en sakomtillfället
Musikärettflerdimensionelltspråk. Vadbetyderdet? Detbetyderattläsamusikärattläsamångaolikalåtarsåatt de kansjunkapå en gång. Detgördet till detmestutmanande. Notenharbådeettfält (vilken ton detär) och en punkt (hurlänge den spelas). Lägg till detfaktumattdetocksåhar en livlig (hurhögtdetär) ochocksåstårinförsymbolersombehövertolkas. Detärdärför en melodikanvarasåsvårattlära sig tolka.
Kritisktkoncept # 3 – Hålldet relevant
Detsistahuvudkonceptetinommusikteoriärattförbli relevant. Låtenvars student förnärvarandeärikulturärmusikensommåsteanvändasförattförmedla sin musikteori.
Kevin Tuck är en skickligmusikläraresomharhjälptstudenterattlära sig musiki sin egenkonfidentiella studio ochskolorinästan 20 år. Kevin ärockså journalist på Fun Music Company, somskaparmusikteoretiskatabellerföratthjälpamusikstudenterattlära sig begreppetmusikteoripåettunderhållandesätt.
Comments